اماکن زیارتی مشهد
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

آرامگاه شیخ بهایی مشهد

آرامگاه شیخ بهایی مشهد

آرامگاه شیخ بهایی در تور مشهد از دانشمندان قرن دهم و یازدهم است که در زمینه هایی چون فلسفه و منطق و ریاضیات و... مطالعات فروانی داشته و در این زمینه ها بسیار تبحر داشتو همچنین او در زمینه هایی چون نجوم , فلسفه , فیزیک , ریاضی , اخلاق , سیاست , عرفان و... کتاب و رساله های زیادی نوشته است. گفته می شود که 88 کتاب از وی به جا مانده است. به دلیل زحمات و مطالعات فراوان او در زمینه نجوم و اطلاعاتی که در این زمینه به دست آورده برای تشکر و سپاس گذاری از وی یونسکو سال 2009 را سال نجوم و شیخ بهایی نامگذاری و معرفی کرد. شیخ بهایی از دانشمندان دوران صفوی است و آرامگاه او در تور مشهد از دیگر آرامگاه های نزدیک حرم امام رضا (ع) است که در ضلع شمالی حرم واقع شده است.


 

آرامگاه شیخ طبرسی مشهد

آرامگاه شیخ طبرسی مشهد

آرامگاه شیخ طبرسی در تور مشهد در روزهای پایانی عمرش به سمت سبزوار حرکت کرد و در همان شهر هم در گذشت. جسد وی را در قبرستان قتلگاه که اکنون به باغ رضوان معروف است دفن کردند. با توجه به روایات گفته می شود که امام رضا (ع) در این مکان غسل داده شده است به همین دلیل این محل در مشهد به مغسل الرضا نیز شهرت دارد. از ویژگی های بارز شیخ طبرسی این بود که دور از تعصب بود و از دانشمندان سنی هم آموزش می دید مثل علامه زمخشری که از دانشمندان مشهور سنی است و شیخ طبرسی از او تجلیل کرده است. او در زمینه ادبیات و و زبان عربی تبحر فراوانی داشت و به شدت علاقه مند به لطیفه های ادبی بود. از کتاب های مهم شیخ طبرسی مشهد می توان به مجمع البیان و جوامع الجامع اشاره کرد.

چهار آرامگاه که نزدیک حرم امام رضا در تور مشهد هستند یعنی در همان صحن حرم و در ضلع های شمالی و شرق و... قرار دارند عبارتند از آرامگاه حر عاملی (شمال شرقی صحن انقلاب ) , پیر پالان دوز (ضلع شمالی حرم) , آرامگاه شیخ بهایی (بین صحن امام و آزادی) , آرامگاه شیخ طبرسی (باغ رضوان)


 

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی مشهد

این آرامگاه در محله کوهسنگی مشهد قرار دارد و متعلق به میرزا ابراهیم اول می باشد . وی از سادات دوره صفوی بوده و نسبش به ابو جعفر موسی مبرقع فرزند امام جواد (ع) می رسد . این مقبره در ملک شخصی خود میرزا ابراهیم واقع شده است و با منظر ایوانی کاشی کاری شده نظر بسیاری از گردشگران تور مشهد را به خود جلب کرده است .

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی مشهد

در صحن مقبره تعداد دیگری از علمای اخیر خراسان دفن شده اند . میرزا ابراهیم موقوفات بسیاری را در شهر هایمشهد ، اردکان و تربت جام انجام داده است و حدود بیست هزار نفر از این موقوفات بهره مند می شوند . این اقدام وی باعث شده است تا چند هزار خانوار از سادات رضوی و اعقاب خاندان واقف در سراسر كشور شجره نسب خويش را تا كنون حفظ نمايند و بخاطر همین مسئله اقدام وی یکی از پدیده های فرهنگی مشهد به شمار می رود .

 

مطالب مرتبط:

 





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی مشهد,دیدنی های مشهد , جاذبه های گردشگری مشهد , جاذبه های توریستی مشهد , بهترین جاذبه های توریستی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مریم
ت : چهار شنبه 24 تير 1394
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی